چگونه از سالمندی لذت ببریم؟

سالمندی بهترین زمان برای تجربه‌های نو و کنجکاوی‌های جدید است

| المیرا بیاتی |

همزمان با پیشرفت‌های اجتماعی و اقتصادی و بهداشتی که موجب طولانی‌تر شدن دوره زندگی افراد می‌شود، تصورات و باورهای ما در مورد سالمندی و شرایط آن نیز در حال تغییر است. اما شما ممکن است ندانید که چگونه زندگی بعد از 50 سالگی را پذیرا باشید و از آن لذت ببرید. افرادی که وارد دوران سالمندی می‌شوند یا در آستانه ورود به این دوران نوین از زندگی خود هستند، با کشف جهان اطراف خود و حفظ سلامت‌شان می‌توانند از زندگی بعد از 50 سالگی لذت برده و آن را برای خود جذاب کنند.

 اگر شما بیش از 50 سال سن دارید، یکی از شانس‌هایی که احتمالا با آن روبه‌رو هستید این است که بچه‌های بزرگتری دارید که نیاز کمتری به مراقبت دائمی شما دارند و این موجب می‌شود وقتتان آزادتر باشد. به خودتان این اجازه را دهید که جهان اطرافتان را بشناسید، با فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برید مثل سفر کردن، امتحان کردن غذاهای متفاوت یا با رفتن به کلاس‌های گوناگون.

شناخت دوباره زندگی

  1. کنجکاوی خود را پرورش دهید
  • فهرستی از چیزهایی که به آن علاقه‌مند هستید و می‌توانید آن را انجام دهید با توجه به زمان و بودجه‌ای که در اختیار دارید، بسازید. برای مثال، شاید در گذشته می‌خواستید نواختن فلوت یا یک زبان خارجی فرا بگیرید. به اندازه‌ای که می‌توانید، یاد بگیرید. به همین ترتیب، شاید همیشه به دنبال این بودید که به نقاط مختلف کشور یا کشورهای دیگر سفر کنید. این روزها فرصت‌های زیادی برای مسافرت‌های متنوع و کم‌هزینه وجود دارد. یکی از سایت‌های مربوط به سفر را دنبال کنید و با مقاصد بکر برای سفرهای جذاب و کم هزینه آشنا شوید.
  • کنجکاوی در سنین شما ممکن است راحت‌تر باشد؛ به این خاطر که محدودیت‌های زمانی و مسئولیت‌های کمتری نسبت به زمانی که جوان‌تر بودید دارید. اغلب بالای 50 سال بودن این مزیت را برای شما دارد که می‌توانید روی نیازها و اهداف خود تمرکز کنید. کشف کنجکاوی‌هایتان می‌تواند باعث شود شما زندگی سالم و لذت‌بخشی را پیش رو داشته باشید.
  1. مشارکت در فعالیت‌های جدید و مورد علاقه

  بخش بزرگی از تعامل با جهان این است که از لحاظ جسمی و روحی فعال باشید. این فعال بودن باعث می‌شود که از لحاظ جسمی سالم‌تر و از لحاظ روحی شادتر باشید. فعالیت‌های جدید را امتحان کنید یا زمان بیشتری را به فعالیت‌های مورد علاقه‌تان اختصاص دهید. این فعالیت‌ها به زندگی شما معنا و مفهومی جدید می‌دهد و حتی باعث می‌شود با تجربیات و افراد جدید و شگفت‌انگیز آشنا شوید.

  • در فعالیت‌ها و سرگرمی‌هایی مثل نقاشی، موسیقی یا فعالیت‌های اجتماعی خیریه مشارکت کنید؛ ورزش‌های جدید مانند یوگا را امتحان کنید. هر فعالیتی که انجام دهید باعث می‌شود که شما فعال و در حرکت باشید و این فعالیت جوانی قلب شما را به همراه دارد.
  • در مورد امتحان کردن فعالیت‌های جدید، سختگیر نباشید به خصوص زمانی که همسر یا دوست شما از شما برای پیوستن به او در تجربه‌ای نو دعوت کرده باشد. تجربه فعالیت مشترک جدید و نو با همسر، فرزندان یا دوستانتان این امکان را به شما می‌دهد که آنان را بهتر درک کنید.
  1. سفر در صورت امکان

  مکان‌های غیرقابل پیش‌بینی برای کشف در جاهای دیگر وجود دارد، از کشورهای خارجی گرفته تا حتی شهرهای کنار محل سکونت شما. سفر باعث می‌شود که در حرکت باشید و ذهنتان را درگیر می‌کند که این امر باعث می‌شود دلتان جوان بماند.

  • از هر جایی که می‌توانید به آن سفر کنید لذت ببرید حتی اگر استان کناری‌تان باشد. این امر باعث می‌شود که دیدگاه‌های جدیدی از چگونگی زندگی دیگر افراد بالای 50 سال پیدا کنید.
  • سعی کنید به جاهای شناخته نشده سفر کنید و به دنبال کشف مکان‌های دیدنی جدید باشید. برای مثال، شهرهای کوچک‌تر و جاهایی که کمتر کسی به آنجا می‌رود را برای مقصد خود و بازدید از آن انتخاب کنید.
  1. اطلاعات خود را گسترش دهید

  در کلاس‌هایی که مورد علاقه شما هست یا فکر می‌کیند برای ادامه زندگی‌تان مفید است، شرکت کنید. به چالش کشیدن مغز باعث جلوگیری از سالخورده شدن آن می‌شود.

  • در کلاس‌ها، سخنرانی‌ها، سمینارها یا برنامه‌های آموزشی که باعث تحریک مغزتان می‌شود حضور داشته باشید.
  • حضور در کلاس‌های متفاوت و ادامه تحصیل باعث کسب تجربیات جدید و هیجان‌انگیز می‌شود.
  1. حضور فعال در اجتماع

  در جامعه یا منطقه محلی خود حضور فعال داشته باشید مثلاٌ از طریق فعالیت در خیریه‌ها یا نهادهای غیردولتی اجتماعی می‌توانید خود را درگیر زندگی کنید، در حالی که به دیگران کمک می‌کنید و این باعث می‌شود با افراد دیگری که بالای 50 سال سن دارند و می‌خواهند مانند شما شرایط سنی‌شان را بپذیرند، ملاقات کنید.

  • مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی نه تنها به شما این امکان را می‌دهد که سازنده باشید بلکه باعث می‌شود دیگران نیز از دانش و تجربیات شما بهره‌مند شوند.
  1. انجام کارهای داوطلبانه در منطقه محلی خود

  کارهای ساده و مهربانانه و کمک به دیگران شما را درگیر می‌کند و باعث می‌شود دیگران از تجربیات و دانش شما نیز بهره‌مند شوند. کارهای داوطلبانه به درک بهتر شما از زندگی پس از 50 سال و لذت بردن از آن کمک می‌کند.

  • شما احتمالا کسب و کار خاص و مهارت‌های ویژه‌ای دارید که در طول سال‌ها آن را توسعه داده‌اید. می‌توانید این مهارت‌ها را با آموزش و راهنمایی دیگران به اشترک بگذارید. شما می‌توانید به طور داوطلبانه در موسسات کسب و کار کوچک حضور داشته باشید و تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار دهید و یا حتی کسب و کار کوچکی برای خود دست و پا کنید و فرصت‌های شغلی ایجاد کنید.
  • داوطلب شدن در مدارس، بیمارستان‌ها یا نهادهای خیریه
  • در صورت امکان به دوستان و خانواده خود در صورت نیاز پیشنهاد کمک دهید.
  1. با افراد جدید ارتباط برقرار کنید

  بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که دیدگاه‌ها و سلایقشان بعد از 50 سالگی تغییر می‌کند. برقراری ارتباط با افراد جدید می‌تواند به شما کمک کند که مشغولیت پیدا کنید و شما را با تجربیات جدید و شگفت‌انگیز آشنا می‌کند. این امر سبب می‌شود که با گروهی از افراد که به شما و سلامتی و شادمانی‌تان توجه می‌کنند نیز آشنا شوید.

  • راه‌های گوناگونی برای ملاقات با افراد جدید وجود دارد. شما ممکن است آنها را در رویدادهای اجتماعی، در سفر یا حتی به صورت تصادفی در فروشگاه ببینید و با آنها آشنا شوید همیشه برای صحبت با افراد جدید بالای 50 سال یا جوان‌تر آماده باشید.
  • با دوستان و آشنایان جدید دورهمی داشته باشید. برای مثال، می‌توانید قرارهای هفتگی داشته باشید و یا با هم در یک کلاس شرکت کنید.
  • ملاقات با افراد جدید و ارتباط با آنها و حتی آشنایان فعلی می‌تواند برای سلامت روان شما عالی باشد.

newoldage-300x200.jpg

حفظ سلامتی

  1. برنامه داشته باشید

  با داشتن یک برنامه مشخص، ساعات و روزهایتان را معنی بدهید. اغلب، افراد در این سنین احساس می‌کنند که دیگر مسئولیتی ندارند و زمان آزاد بیشتر و تعهدات کمتری دارند. این امر باعث می‌شود که شما احساس کنید غیرمولد هستید و دیگر مفید نیستید. در عوض، برنامه خود را با فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برید و نیاز دارید که آنها را انجام دهید، پر کنید.

  1. به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید

  افراد با سالمند شدن نیازهایشان نیز متفاوت می‌شود و آمادگی مواجه شدن با بیماری‌های جدید از جمله بیماری‌های قلبی و آلزایمر را دارند. مراجعات منظم به پزشک کمک می‌کند، به مشکلات احتمالی که سلامت شما را به خطر می‌اندازد زودتر رسیدگی شود.

  • عملکرد بدن خود را با دقت مورد بررسی قرار دهید و از چیزهایی که طبیعی به نظر نمی‌رسد یادداشت بردارید و گزارش خود را از علایم، زمانبندی آنها و چیزی که باعث تسلی آن می‌شود به پزشک‌تان ارائه دهید.
  1. وعده‌های غذایی سالم و منظم داشته باشید

  خوردن غذاهای سالم و منظم برای حفظ سلامتی بعد از 50 سالگی ضروری است. غذاهای غنی و مغذی مثل میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین‌ها در حین اینکه انرژی لازم بدن شما را تأمین می‌کند، خطر ابتلا به بیماری‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

  • شما باید بین 1600 تا 2800 کالری بسته به جنسیت و میزان فعالیت‌تان در روز دریافت کنید.
  • سهم میوه‌های مختلف را در برنامه غذایی‌تان افزایش دهید. میوه‌هایی چون تمشک، زغال اخته یا آناناس را نیز امتحان کنید. سعی کنید به جای آب‌میوه، میوه تازه بخورید. انتخاب‌های گوناگونی داشته باشید و مطمئن باشید که طیف وسیعی از مواد مغذی را دریافت می‌کنید.
  • کلم بروکلی و کدو سبز را امتحان کنید. از سبزیجات متنوع استفاده کنید تا مقدار زیادی از مواد مغذی را دریافت کنید.
  • میوه‌ها و سبزیجات، منبع عالی فیبر هستند که مورد نیاز افراد بالای 50 سال است. فیبر می‌تواند سیستم گوارش شما را تنظیم کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته و دیابت را کاهش می‌دهد.
  • برای دریافت پروتیین موردنیاز از منابعی چون گوشت مرغ و ماهی و گوشت قرمز، مرغ، لوبیای پخته شده، تخم مرغ، کره بادام زمینی یا آجیل و دانه‎‌ها استفاده کنید. پروتئین همچنین به حفظ عضله کمک می‌کند.
  • از مصرف لبنیات غافل نشوید. از منابعی چون پنیر، ماست، شیر یا حتی بستنی. لبنیات به مقاوم بودن استخوان‌ها و ماهیچه‌ها که برای سنین بعد از 50 سال مهم است کمک می‌کند.
  • مصرف نمک، شیرینی، نوشیدنی‌های شیرین، گوشت قرمز و مواردی که برای سلامتی شما آسیب‌رسان است را کاهش دهید.
  1. داشتن ورزش‌های منظم قلبی و عروقی

  ورزش‌های قلبی و عروقی باعث بهبود سلامت جسمی و روانی شما می‌شود. هر نوع ورزشی که شما انتخاب می‌کنید. از جمله پیاده‌روی برای شما مفید خواهد بود و حتی به شما کمک می‌کند تا افراد جدید را ملاقات کنید و یک فعالیت جدید را امتحان کنید.

  • حداقل 150 دقیقه فعالیت ورزشی در هفته داشته باشید و در صورت لزوم این زمان را به چند جلسه‌ی 10 دقیقه‌ای تقسیم کنید.
  • قبل از شروع هر نوع ورزشی حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر در ورزش مبتدی هستید، ورزش‌های ساده‌ای مثل پیاده‌روی، یوگا یا شنا را امتحان کنید، می‌توانید در صورت تمایل این فعالیت‌ها را شدیدتر کنید مانند دویدن.
  • در هنگام ورزش به بدن خود توجه کنید در صورتی که احساس ضعف یا ناتوانی داشتید تا زمانی که احساس راحتی و بهتری داشته باشید، استراحت کنید.
  1. انجام تمرینات قدرتی

  علاوه بر تمرینات قلبی و عروقی، تمرینات قدرتی نیز داشته باشید. شواهدی وجود دارد که می‌تواند روند پیری را عوض کند و همچنین بیماری‌های مربوط به سالمندی مثل پوکی استخوان را با سخت عضله و استخوان کنار بگذارد.

  • قبل از شروع تمرینات قدرتی با پزشک و یک مربی مشورت کنید.
  • تمریناتی را انجام دهید که کل بدن شما را درگیر کند و مختص احتیاجات سنی شما باشد. برای مثال، تمرینات تقویت‌کننده پا، عضلات و استخوان‌ها را برای حمایت از بدن شما می‌سازد.
  • اگر وزنه‌ها بیش از حد سنگین هستند از باندهای مقاومتی استفاده کنید.
  • در کلاس‌های یوگا و پیلاتس شرکت کنید، این ورزش‌ها علاوه بر اینکه باعث تقویت و کشش ماهیچه‌ها می‌شود، به آرامش شما نیز کمک می‌کند.
  1. گوش دادن به بدن

  در هر فعالیتی که انجام می‌دهید، از سفر کردن تا ورزش به بدن و احساسات خود توجه کنید. این امر به شما کمک می‌کند مشکلاتی که ممکن است برای سلامتی شما اتفاق بیفتد را شناسایی کنید.

  • هر زمان که بخواهید یا نیاز دارید استراحت کنید. اگر خسته هستید و حتی نمی‌خواهید یکی از روزهایتان را به ورزش بپردازید، استراحت کنید. استراحت بخش مهمی از سلامتی و شادمانی است.
  • هر چیزی که موجب سرگیجه، سردرد، تنگی نفس، درد قفسه سینه، تپش قلب یا ضربان قلب نامرتب و سریع می‌شود را متوقف کنید.
  • شبانه حداقل 7 تا 9 ساعت بخوابید، این امر باعث می‌شود که جسم و ذهن شما سالم بماند.

 

منبع: www.wikihow.com


/ 0 نظر / 8 بازدید